Noord-Holland

De Kerk te Beets

Aan de rand van de Beemster ligt midden in het dorpje Beets deze schitterend gerestaureerde dorpskerk, waarvan de gewelven feestelijk versierd zijn met bloemmotieven.

De Willibrorduskerk
te Haringhuizen

In de kop van Noord-Holland vormt deze kerk met zijn ingekorte toren het hart van het kleine dorp Haringhuizen.

De kerk van Jisp

Het huidige kerkje van Jisp stamt uit 1822 is schitterend gelegen in het groen tussen de Beemster en de Wijde Wormer.

De kerk te Kwadijk

Dit rechthoekige zaalkerkje aan de Dorpsstraat te Kwadijk heeft bijzondere smeedijzeren lampen, die mede het romantische karakter van dit kerkje bepalen.

De Grote Kerk
te Oosthuizen

Zón twintig kilometer boven Amsterdam ligt aan de Beemster Ringvaart het dorp Oosthuizen met een fraaie, gotische kruiskerk.

De Kerk
te Oudendijk

Aan de eeuwenoude Westfriese Omringdijk ligt het pittoreske dorpje Oudendijk met het zeventiende eeuwse zaalkerkje in gotische stijl.

De Kerk
te Volendam

Deze Protestantse kerk werd in 1658 gebouwd door Adriaan Nieng, een molenmaker uit Hoorn. Dit is samen met de Klokkenstoel en de Visafslag het derde Rijksmonument van Volendam.